Spijkenisse verdraait feiten rondom cameratoezicht

cameratoezichtVandaag heeft de gemeente Spijkenisse een persbericht naar de media gestuurd waarin wordt gesteld dat de invoer van cameratoezicht leidt tot daling van uitgaanscriminaliteit.

Maar de jubelende kop van het persbericht kan niet verhullen dat cameratoezicht tot nu toe niet de oorzaak van deze genoemde daling is, sterker nog, voor de Akkers is er geen daling waarneembaar en vond criminaliteit plaats buiten het bereik van cameratoezicht

Als burger en journalist maak ik mij kwaad om gegoochel met feiten door gemeenten. Je mag namelijk van een gemeenten verwachten dat zij helder en transparant zijn. En eerlijk in de communicatie. Want juist een gemeente is er voor haar burgers. Of niet? Om u, als lezer goed voor te lichten plaats ik hieronder het originele bericht.

Uitgaanscriminaliteit daalt in centrum van Spijkenisse door cameratoezicht

Als gevolg van cameratoezicht is de uitgaangscriminaliteit in het centrum van Spijkenisse gedaald. Dat blijkt uit de ‘Evaluatie cameratoezicht Spijkenisse; Evaluatie en stand van zaken 2010’. In het centrum van Spijkenisse vindt sinds 2000 cameratoezicht plaats. Sinds 2008 wordt ook in het centrum van de Akkers met cameratoezicht gewerkt.

In de kern van het centrum van Spijkenisse is het aantal aangiften van onder uitgaanscriminaliteit vallende delicten afgenomen. In 2005 werd nog 377 keer aangifte gedaan van een dergelijk delict. In 2009 daalde het aantal aangiften naar 290. Hiermee is de doelstelling van het cameratoezicht in het centrum ‘het bestrijden van uitgaanscriminaliteit in en in de omgeving van de Voorstraat’ gerealiseerd.

De eerste vraag die bij mij als journalist op komt: Heeft die daling te maken gehad met de sluiting van Green Spirit, de coffeeshop? Ik vroeg het aan de gemeente en hieronder het antwoord van de afdeling communicatie:

Green Spirit is pas in 2010 gesloten. De cijfers die voor de evaluatie zijn gebruikt zijn van 2005 tot en met 2009. De daling is een geleidelijke trend tussen 2009 en 2005 en niet een ontwikkeling die pas in het laatste jaar is opgetreden.

Maar dat klopt dus niet met de feiten, Green Spirit was al eind 2008 voor langere tijd gesloten tot half 2009. Zie dit bericht. In diverse stukken waarmee raadsleden doodgegooid worden, stond steeds dat de rondhangende jeugdige criminele blowers verantwoordelijk waren voor veel overlast en bijbehorende criminaliteit. In dat licht gezien, is het dus te begrijpen dat door de sluiting er een daling was. De reactie van de gemeente meldt echter een geleidelijke daling. Zou dan de overlast van Green Spirit in al die jaren meegevallen zijn? Heeft dat iets met cameratoezicht te maken? Weinig lijkt mij!

Het persbericht gaat verder, en richt zich nu op de Akkers:

Ook het cameratoezicht in Akkers-centrum is geëvalueerd. Aangezien in deze wijk pas in 2008 is begonnen met cameratoezicht is het voor de Akkers vooralsnog te vroeg om te concluderen of de doelstelling ‘het verhogen van het veiligheidsgevoel in en rondom winkelcentrum de Akkerhof’ is behaald. Op basis van politiecijfers blijkt vooralsnog dat het totaal aantal delicten in Akkers-centrum gelijk is gebleven ten opzichte van 2008.

Oké, een jaar lang cameratoezicht maar dat levert dus geen afwijking op in het aantal delicten! Schijnveiligheid dus! Even verder lezen, met moeite want aan de ene kant kan ik mijn lachspieren niet meer bedwingen, aan de andere kant, tranen in mijn ogen door het slechte persbericht, die het niveau van propaganda benadert en hoogstwaarschijnlijk door menig weekblad gewoon geplaatst gaat worden.

(vervolg persbericht gemeente Spijkenisse) In beide gebieden waar de camera’s staan, worden naast het toezicht ook andere veiligheidsmaatregelen ingezet. In de Akkers zijn twee buurt-GOA’s gestart en in het centrum pleegt de politie extra inzet tijdens de uitgaansavonden. Opvallend is dat het aantal incidenten dat door de camera’s wordt geregistreerd laag is. Het is lastig te bepalen wat de effecten van cameratoezicht binnen de gebieden precies zijn. Desalniettemin heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten vooralsnog door te gaan met cameratoezicht.

De drie zinnen, die ik vet heb weergegeven, spreken haast voor zich. Cameratoezicht neemt niets waar, maar B en W gaan graag door met deze dure hobby.

En daarmee is dit weer eens een mooi voorbeeld van wat er mis is met deze gemeente. De stad waar ik als inwoner om geef, gaat “vreemd” om met de cijfers, wekt schijnveiligheid in de hand, gooit graag geld over de balk aan toezicht, wat weinig oplevert en jubelt met koppen die de waarheid niet dekken. Jammer dat hiermee “Communicatie middels persberichten” propaganda is geworden. In dit soort gevallen, hier staan de advertentietarieven.

Mario Guagliardo



 

Reacties  

 
+1 #37 Dennis Kabbedijk 27-08-2010 16:29
Uiteraard draait dit steeds uit op een landelijke discussie, veiligheid is een veel te groot en gevaarlijk onderwerp om lokaal te houden. Alles wat je lokaal doet zijn kleine extra'tjes of druppeltjes op een hete plaat, wat nep-agenten inzetten, hier en daar wat camera's (waar dan geen vervolg actie op is) terwijl het niet uit maakt wat je in zet, at the end of the day heb je gewoon een agent nodig als je echt iets wil doen.

Zware overlast los je niet op met een goa'tje meer of minder, een door een camera geregistreerd misdrijf zal toch moeten worden onderzocht door een agent, verplaatsende criminaliteit zal toch ook moeten worden bestreden door weer agenten.

Nu hebben we hier in het college een VVD en een CDA,die landelijk partijen hebben die al jaren meedraaien in de regering, waar blijven alle beloofde extra veiligheidsmaat regelen nou??
Citeer
 
 
+1 #36 Karin van Dijk 27-08-2010 16:04
Zoals @ireneHoogenraa d al meldde: Deze discussie gaat nu over landelijke politiek! We weten allemaal dat er NIET meer blauw op straat komt. (helaas) Kan deze discussie dan op lokaal niveau worden voortgezet? Het gaat namelijk over camera's in Spijkenisse toch?
Citeer
 
 
+1 #35 André 27-08-2010 08:56
Die 35.000 euro per agent is inderdaad zeer optimistisch ingeschat. Opleiding, werkplek en andere overheadkosten maken dat bedrag uiteraard veel hoger. Om over de hogere politieambtenar en maar te zwijgen.

Dennis heeft gelijk als hij zegt dat de politie teveel een bedrijf is geworden. Dat is sowieso de grote fout die de overheid maakt : proberen bedrijfsmatig en zakelijk te werken.
Dat is er in de jaren '90 ingeslopen, waardoor vele rijksdiensten (en gemeenten) nu in verval zijn geraakt.
De Belastingdienst , de politie, delen van defensie : allemaal vroeger prima functionerende ambtelijke diensten, die compleet tot chaos zijn gemaakt.

De grote fout was om de managementsgekt e uit de USA over te nemen (die daar overigens bij de overheid helemaal niet voorkomt !!) en op de overheid te projecteren.
Daardoor zit de politie nu vol managers die zgn.. "zijinstromers" zijn : mensen die vanuit andere diensten of bedrijven meteen op een hoge functie bij de politie worden gezet. Deze hoge ambtenaren missen de ervaring op straat en weten doorgaans weinig van het politiewerk af. Daardoor zijn de gedwongen het korps te leiden aan de hand van cijfertjes, zonder zich echt te bekommeren over wat er op straat gebeurt. Het vroegere systeem waarbij hogere politieambtenar en uit de lagere rangen opklommen werkte beter en leverde korpschefs op als Jan Blaauw en andere zeer ervaren en betrrokken leidinggevenden . Die stonden onvoorwaardelij k achter hun manschappen, kenden het werk van A tot Z en leidden het krops met harde maar rechtvaardige hand.
Helaas is daar door de verzakelijking niets meer van over.
Citeer
 
 
#34 Dennis Kabbedijk 27-08-2010 08:30
"nu kunnen gaan beginnen met bezuinigen op de politie."

De nu = niet
Citeer
 
 
+1 #33 Dennis Kabbedijk 27-08-2010 08:28
Het verwijzen naar programma's is een leuk niets zeggend feit.

Over de afgelopen tientallen jaren hebben we de politie organisatie zien veranderen in een commercieel bedrijf wat niet meer als taak heeft veiligheid te handhaven, maar geld binnen halen voor alle tekorten. Dat mag de politie organisatie dan wel super efficient doen want het aantal agenten word met de dag ongeveer minder.

In de afgelopen tientallen jaren heeft ook de VVD zeer regelmatig regeringsverant woordelijkheid gedragen. Als ze nu dan 3500 extra agenten willen, hadden ze in eerste instantie beter nu kunnen gaan beginnen met bezuinigen op de politie.

Voor de PVV is het duidelijk denk ik waar hun (een deel) van het geld weghalen, die bezuinigen lekker stevig op immigratie en ontwikkelingshu lp. Waar de VVD het vandaan tovert weet ik niet.

Ik denk trouwens dat de 35.000,- pj van Andre heel erg laag is, zeker als je kijkt hoe lang de opleidingen bij de politie duren.
Citeer
 
 
+3 #32 André 26-08-2010 11:44
De meeste partijen putten zich uit in vaagheden. Meer politie op straat, misdaad keihard aanpakken etc. Dat is wel zo ongeveer de teneur. Geen enkele partij zegt iets over minder agenten op straat of over zware bezuinigingen op de politie.

De VVD en PVV zijn de enigen die aantallen noemen.
VVD zegt 3.500 en PVV 10.000 agenten.
Ik heb er geen zicht op of deze tallen onderbouwd zijn danwel tbv de verkiezingen uit de "hoge hoed" getoverd.
Vergeet niet dat een gemiddelde agent al snel 35.000
euro per jaar kost ! Dat zal toch ergens vandaan moeten komen..
Het bestrijden van de burocratie is iets dat eigenlijk door alle partijen belangrijk wordt gevonden. Meer politie de straat op en minder achter het bureau.

Gezien de vele algemeenheden (de standpunten open vrijwel bij álle partijen parallel) heb ik er weinig vertrouwen in. Meerdere kabinetten hebben de afgelopen 15 jaar beloofd dat er veel meer agenten zouden komen. Daar is weinig van terecht gekomen.
Sommige partijen geven nog een extraatje : SP wil kleinschalige wijkbureau's (goed plan) en het CDA wil de politieregio's opheffen en een landelijke politiedienst instellen (goed plan).

We zullen moeten afwachten of het nieuwe kabinet, voor zover de VVD daar in zit, daadwerkelijk de beloften van de partijen nakomt en dat tussentijdse tegenvallers niet weer op de politie worden afgewenteld (zoals Ter Horst deed).
Tevens dient aandacht te komen voor het topzware management bij de politie en de vele zij-instromers op hogere functies.

http://www.sp.nl/justitie/
http://standpunten.groenlinks.nl/politie
http://nu.pvda.nl/standpunten/vrijheid+en+veiligheid/Politie.html
http://www.d66.nl/d66nl/item/politie_efficienter_organiseren
http://www.cda.nl/Waar_staan_we_voor/Standpunten/Veiligheid.aspx
Citeer
 
 
-3 #31 Alexander Scheek 26-08-2010 10:32
@Andre ik zou de programma's van de verschillende partijen dan toch echt nog maar eens lezen want jouw stelling dat alle partijen dat belangrijk vinden gaat dan echt niet op. Ik wijs ook nog maar even op de voorgestelde bezuinigingen van Mw. ter Horst (PvdA) van ruim een jaar geleden.
Citeer
 
 
#30 annette 26-08-2010 10:16
Ik denk dat het een goede zaak is als het strafrecht verbeterd wordt. Ik heb op de Nw Binnenweg gewerkt. Ooit een een schitterende winkelstraat. Ook de winkel waar ik werkte is nu weg, een van de laatste. Verder alleen eethuisjes. Een kind kan begrijpen dat die niet allemaal kunnen bestaan, dus dat er zaken gebeuren die niet openlijk kunnen.
Veelplegers had ik dagelijks. We waren de enige winkel die nog niet overvallen was. Ik was wel bespugd, gebeten en bedreigd. En de daders...? Kwamen de andere dag gewoon weer terug. Ik heb mijn baan opgezegd, was niet veilig meer.
Agenten wilden wel, maar konden weinig anders. Als ze eens een keer slaan of schieten valt het hele rechtssysteem over hen heen. Ik heb wel meegemaakt dat een reus van een kerel een paar raddraaiers helemaal bont en blauw sloeg. Agenten stonden verdekt opgesteld. Later zeiden ze: We hebben genoten, want U deed wat wij niet mogen en een pak op hun d... was precies wat ze nodig hadden. We stonden wel klaar als U in problemen was gekomen.
Als je steeds teruggefloten wordt ga je handelen toch onzinnig vinden?
Natuurlijk heb ik liever dat ze boeven vangen dan zeuren als je 10km te hard rijdt, maar dan vangen ze nog iets, zullen ze denken. Een boef loopt de andere dag weer buiten en komt pas over twee jaar of zo voor.
Citeer
 
 
+2 #29 André 26-08-2010 10:09
@Alexander : ik weet wat in het VVD-programma over de politie staat. Alle partijen, van links tot rechts vinden het altijd erg belangrijk dat er meer blauw op straat komt. Toch gebeurt dat niet en wordt er zelfs bezuinigd op de politie. Dat gebeurde zelfs nog met Balkende IV, die 50 miljoen wilde bezuinigen op de politie, terwijl daar al totaal geen ruimte meer voor was.

Gezien de 18 miljard die bezuinigd moet worden, zal vroeg of laat de politie ook weer aan bod komen. Dat wordt doorgaans verstopt onder het mom van "de politie moet efficienter gaan werken:". In gewone mensen taal betekent dit : we gaan de kaasschaaf nog eens over de politie heen halebn. Gewoon bezuinigen dus. Hetzelfde of meer werk met minder mensen én met minder voorzieningen.

3.500 agenten klink heel mooi. Ik zou het echter wel eens in de praktijk willen zien. Bovendien is de uitbreiding slechts zinvol als er eerst een einde wordt gemaakt aan de managentsgekte binnen de politie. Agenten zijn nu heel veel tijd kwijt met het vullen van allerhande informateisyste men voor het management. Als er érgens een efficiencyslag kan worden gemaakt is het wel op dat gebied.
Agenten horen op straat en niet als typisten achter een bureau !
Citeer
 
 
-3 #28 Alexander Scheek 26-08-2010 09:34
@Andre Bezuinigen op politie een rechtse hobby??! Ik zou het programma voor 2010-2014 van de VVD er nog maar eens op nalezen.
Een kort citaat:
Het bieden van veiligheid is een klassieke taak van de overheid. De VVD investeert in extra blauw op straat door 3500 extra agenten aan te stellen, ook in het landelijk gebied. De VVD komt ook op voor het slachtoffer. Schade van slachtoffers wordt altijd verhaald op de dader. Geweldsdelicten en overvallen worden zwaarder bestraft en mogen niet langer worden afgedaan met een taakstraf. De VVD is hard voor veelplegers van kleine criminaliteit: 'three strikes, maximum punishment'. Daders krijgen bij de derde veroordeling van een misdrijf de daarvoor geldende wettelijke maximumstraf.
Citeer
 
 
+3 #27 Dennis Kabbedijk 25-08-2010 16:44
Behalve als een gek agenten aannemen zouden we ook eens goed moeten kijken wat ze doen en hoe efficiënt ze werken. Ik zag hier net voor het huis ook weer 4 agenten (ja heel het Spijkenisse korps was er) waarvan er dan 1 uitstapt en even de flat in verdwijnt, daarna rijden ze alle 4 (waarvan de chauffeur zonder gordel!! 90,- bekeuring!) er weer vrolijk vandoor. Waren daar echt 4 agenten voor nodig? Of konden er minimaal 2 iets anders gaan doen?
Citeer
 
 
+1 #26 André 21-08-2010 22:23
150.000 euro per jaar....grotendeels weggegooid geld.
Inderdaad genoeg voor 5 agenten, die vervolgens nog eens enorm veel meerwaarde hebben dan een lading camera's.
En ja, bezuinigen op de politie is een rechtse hobby. Dat begon begin jaren '80 al onder Lubbels met zijn VVD-vrienden en dat gaat zelfs nu nog door, nu zo duidelijk is dat de politie al tot op het bot uitgekleed is. De verruwing en de verharding van de samenleving past prima in de liberale gedachte van een terugtrekkende overheid. De gevolgen zien we dagelijks in het nieuws.
Citeer
 
 
#25 Alfred Blokhuizen 21-08-2010 21:42
Dit is waar mijn partij al jaren tegen ageert. Al meer dan 10 jaar zeggen we dat het niet deugt. Er werd gerommeld met onderzoeken, of zelfs helemaal niet geëvalueerd. Dit rapport legt eindelijk alles bloot. Deze burgemeester, is moedig geweest door zo'n onafhankelijk rapport te laten maken. Maar of de raad haar standpunt gaat bijstellen? Ik denk het niet. Het zou wel eens zó kunnen zijn dat de onderzoekers voor ondeskundig worden uitgemaakt.

Oja...de kosten ..... tenminste 150.000 Euro per jaar. Het salaris van 5 full time agenten.

Dit is nu eens een rechtse hobby.

Zie de reactie van GroenLinks op www.groenlinks.nu
Citeer
 
 
#24 Karin van Dijk 21-08-2010 16:12
@ Irene Hoogenraad: Ja, dat zal ik eens doen! Goed idee om te vragen of er nog ergens JOP's zijn. Trouwens, het is in de nacht, als je wakker ligt van die jongeren, wel weer leuk om naar de achterkant van je huis te kijken. Egeltjes en vleermuisjes in de tuin! ;-)
Citeer
 
 
#23 annette 20-08-2010 14:19
Voor alle duidelijkheid, bedoel ik niet het kletsen van die agenten, maar van de overheid die constant roept dat blauw op straat hoort, maar zien we verschil met enige jaren geleden? Hooguit dat er nog minder rondlopen. Dat burowerk moet die agent niet doen, dat kunnen goede secretaresses ook. Agenten moeten doen waar ze voor opgeleid zijn en wilden zijn.
Bovendien moeten ze meer bevoegdheden krijgen en niet na iedere scheet die ze verkeerd alles in vier of vijfvoud uitleggen en allerlei onderzoeken ondergaan.
Ik heb wel meegemaakt dat die agenten wel wilden en twee winkeldieven aanhielden en meenamen, maar dat burgemeester peper, destijds, sommeerden dat alle cellen leegmoesten voor Fijenoord Ajax. Dat is toch van de gekke. Die agenten hadden daar flink de pest in.
Consequent optreden en mogen optreden, dat kan ommekeer brengen.
Die hangjongens zijn heus zo slecht niet, maar van nature zoeken mensen grenzen op en die krijgen ze veels te laat.
Citeer
 
 
#22 annette 20-08-2010 14:12
Irene, je zegt twee dingen. Zijn ze nog wel op te voeden en hoe lang laten we het nog zijn beloop gaan. Het is of of.
Als je niks opvoed, dan is beloop laten gaan de enige oplossing en anders zal er toch iets aan "opvoeding" gedaan moeten worden. Niet door de ouders, die zijn dan al lang te laat, maar ook onze wetsdienaars zijn eigenlijk al te laat. Alles mag zo lang doorrotten.

Ik zie het bij hangplekken, de dag na het weekend, alsof er oorlog is geweest.
Er staan twee prullenbakken pal naast de hangbankjes, en alles, echt alles wordt zomaar neergesmeten en geen haan die er naar kraait. Geen politie die 's nachts eens langs komt, geen jeugdwerker of wat dan ook.
"s Morgens word de t.. zooi door bewoners opgeruimd of door de vuildienst. Maar wat leren die knullen ervan? Niets toch en omdat ze er mee wegkomen gaan ze hun grenzen weer verder verleggen.
Laat die politie toch eindelijk na al die jaren van kletsen die bureau's uitkomen en preventief gaan rondrijden.
Citeer
 
 
#21 Irene Hoogenraad 20-08-2010 10:35
Ja, opvoeding. Maar hoe kunnen wij als buurtbewoners de jongeren van gemiddeld 19 jaar nog opvoeden als ze het ogenschijnlijk nog niet hebben meegekregen? Dan gaan we weer richting de overheid en weer lokaal geen korte termijn oplossing. Afgelopen week in Rotterdam man en zoon neergeschoten omdat ze een opmerking maakten over wildplassen... zijn dit soort mensen nog wel op te voeden? En lang laten we alles nog op z'n beloop?
Citeer
 
 
+1 #20 André 20-08-2010 08:04
Een keet plaatsen voor de hangjeugd is ook niet de oplossing.
Ik heb in Libelleveen gewoond, pal aan het Zuidrandpark.
Daar stond een jaar of 10 geleden een container in het park, compleet met verlichting en een klein pleintje, speciaal neergezet voor de jeugd. Het resultaat was dat vanaf het moment dat het donker werd tot ver in de nacht door jongeren met stokken o.i.d. hard tegen de stalen zijkant van de container geslagen werd. Dat lawaai was tot ver in de omtrekt te horen en hield heel wat mensen uit hun slaap.
Ook trokken de groepen jongeren langs de huizen bij de busbaan en regelmatig vonden de bewoners de volgende ochtend het tuinmeubilair in de sloot.
Na verloop van tijd is de container weggehaald en was het over. De gemeente maakte toen een hangplek dieper in het park, zonderc container. Het aanpalende speeltuintje werd in no-time verwoest, beklad en in brand gestoken. Veel jongeren kwamen met de auto en vonden het leuk om keihard met de auto over de keerlus voor de sterrenwacht rondjes te gaan rijden. Leuk voor spelende kinderen !
Ik denk dat het probleem veel eerder ontstaat, nl bij de opvoeding !
Citeer
 
 
#19 Angelique Bolk 20-08-2010 01:37
Cijfers zijn te beïnvloeden en te manipuleren. Helaas.

Mijn oudste ging na een avondje stappen met vrienden nog wat te eten halen. En heel, heel eerlijk gezegd, is het dan toch prettig dat er cameratoezicht in Spijkenisse is. Zo op voorhand ben ik tegen cameratoezicht. Het doet me te veel denken aan een politiestaat. Gerelateerd naar de werkelijkheid, de bezorgdheid van een moeder, geeft het een redelijk gerust gevoel. M.a.w. veiligheid is op voorhand schijnveilgheid . Maar zolang de kwaaddoeners er rekening mee houden, geeft het toch rust.

Overigens gebruik ik de metro richting Akkerhof regelmatig en ook in de late uurtje. Ik krijg niet veel van die onveiligheid mee. Komt dat nou door die camera's of mijn "stadse" instelling? Of heel, heel misschien valt het over het algemeen wel mee?
Citeer
 
 
#18 Irene Hoogenraad 19-08-2010 22:32
@karin van Dijk vraag eens na bij de rayons of er niet ergens nog een elders weggehaalde JOP of desnoods bushokje (hufterproof) staat weg te teren. Ik denk dat het voor jou buurt de perfecte oplossing kan zijn.

Dan wordt het overigens wel een taak van de gemeente om dagelijks te kijken of er niet teveel (gevaarlijke) troep blijft slingeren. Er zitten natuurlijk wel een aantal basisscholen en kinderopvang, je wil niet dat die kleintjes restantjes wiet gaan oppeuzelen. Maar dat is op zich dan ook wel weer handig dat de troep op 1 plek ligt en niet door de hele straat zoals nu.
Citeer
 
 
#17 Irene Hoogenraad 19-08-2010 22:26
En zo zijn we ineens weer aangekomen bij een landelijk probleem. Hoe de politie werkt (mag werken) wordt vooral niet lokaal geregeld. Zoals het nu is vind ik zeker zorgelijk maar wat doen we nu in Spijkenisse? Meer blauw op straat krijgen we hier niet zomaar voor elkaar, daar beslist de gemeente niet over. Nog meer straatwachten? (vrijwillige burgers) bij nacht laten wandelen? De GOA's meer en langer (later) laten surveilleren? Of toch de camera's laten zoals ze zijn of misschien een combinatie van verschillende dingen?

Aan de reacties op dit stuk is in elk geval wel te zien dat het voor veel mensen een grote zorg is.
Citeer
 
 
#16 Dennis Kabbedijk 19-08-2010 09:35
Het probleem is dat de politie vroeger een instantie was, een dienst, voor de burgers en de veiligheid van de burgers, dat stond altijd voorop. Tegenwoordig is dat niet meer zo, het politie aparaat is een commercieel bedrijf met "sales" targets. Het is geen belangrijke instantie om criminaliteit te bestrijden, maar het bestrijden van het gat in de overheidsbegrot ing.

Tijdje geleden een auto ongeluk gehad op de snelweg, gelukkig zonder doden of gewonden, maar wel in the-middle-of-nowhere, sta je dan. De politie had geen zin om te komen want het was niet ernstig, feit dat de hele snelweg onder auto onderdelen lag en mijn auto met zijn kont nog op de rijbaan stond was niet relevant. Uiteraard mocht ik toen ik 115km/u reed hier op de A15 wel met de heren van de KLD meekomen. Vervolgens maken ze me ook nog eens wijs dat je op de A15 maar 90km/u mag ipv 100km/u dit ondanks het bord met 100km/u wat er staat. Probeer dat maar eens recht te zetten ondanks alle zogenaamde "bezwaar procedures", niemand die er serieus naar kijkt, ik kon nu zelf op de A15 vluchtstrook stil gaan staan om foto's te maken van de toegestane snelheid!!

De enige keer wanneer ik bij ons politie in de straat zie is rond etenstijd als ze bij de AH boodschappen gaan doen. En ik las in de krant dat het politie bureau ook weer eerder gesloten word, ik vind eigenlijk dat een politiebureau 24/7 open moet zijn voor de burgers die zij dient te beschermen.

Ook wat Andre aanhaalde, een agent zou authoriteit moeten uitstralen. Maar als ik zie hoe agenten er tegenwoordig bij lopen, varierend van agenten die nog geen 18 lijken naar sommige die dik boven 100kilo wegen of gewoon de algemene uitstralen door met je armen over elkaar heen als een zoutzak om je heen te staan staren bij een melding.
Citeer
 
 
+1 #15 Dennis Kabbedijk 19-08-2010 09:09
Wat ik jammer vind is dat Nederland altijd het wiel opnieuw moet uitvinden, dat ging zo bij een simpel iets als de metropoortjes en ook bij het camera toezicht. Kijk gewoon eens in de UK waar cameratoezicht heel actief en succesvol word ingezet en continue in de gaten word gehouden zodat er direct op gereageerd kan worden. Daarnaast ook veel meer mobiel camera toezicht inzetten en elke politie auto met camera op het dak uitvoeren.

Heb in Londen een situatie meegemaakt waarbij iemand ernstig ten val kwam, dit werd door de camera's gespot en direct stond er een politie busje met maar liefst 8 agenten erin. 2 ervan ontfermde zich over het slachtoffer voor EHBO, de overige maakte ruimte zo dat de ambulance snel bij de plek kon komen en de ambulance medewerkers de ruimte hadden om hun werk te doen en dit ook veilig konden doen. Zonder dat iemand het alarmnummer hoefde te bellen was de patient in no-time in de ambulance en afgevoerd en stapte te agenten weer in het busje.

Wat een verschil bij wat ik zag tijdens het scooterongeluk op de Raadhuislaan. Een zee aan agenten, die allemaal met hun armen over elkaar stonden. Later maakte 1 agent van de verkeersdienst wat foto's en stonden de overige 6 ernaar te kijken hoe hij dit deed. Later werd ik nog door een, in mijn ogen, 12-jarig agentje aangesproken dat het gevaarlijk was dat ik onder het politie lintje door liep om vanaf de Raadhuislaan de parkeergarage in te gaan. Dit terwijl hij met zijn amen over elkaar stond, heb maar gelachen en door gelopen.
Citeer
 
 
+3 #14 André 18-08-2010 17:25
DEEL 2

Het gezag kan pas hersteld worden als de politie weer écht kan optreden. Doordat de politieleiding echter in handen is van bureaumanagers die meestal van buiten het krorps komen, wordt de politie aan de hand van cijfertjes geleid, waarbij activiteiten die het leuk doen in de statistieken, voorrang krijgen. Helaas hoort overlast door hangjongeren daar niet bij.
De politieleiding moet weer gaan bestaan uit mensen uit de praktijk, die intern zijn opgeklommen (mijn grote voorbeeld daarbij is mijn vaders oude chef bij de Rotterdamse recherche (later hoofdcommissari s) Jan Blaauw. De man stond vierkant achter zijn personeel en legde de nadruk volledig op ordehandhaving en gezag.
Zo zou het weer moeten worden. Helaas is autoriteit in Nederland een vies woord en gezien de bezuinigingen en
de afkeer van orde en gezag vrees ik het ergste !
Citeer
 
 
+3 #13 André 18-08-2010 17:21
Het probleem gaat heel diep. Het is helaas geen kwestie van de orde even herstellen. Ik woonde ijn 1985 in de Krekenbuurt in de Akkers. Toen viel het op zich nog mee, hoewel er toen ook wel overlast bestond. Het verschil met nu is echter dat de politie iedere melding destijds serieus nam. We hadden gemeentepolitie die uitsluitend voor Spijkenisse werkte.
Het gezagsprobleem is vooral begonnen met de reorganisatie van de poltie, begin jaren '90. De gemeentepolitie verdween en werd regiopolitie Rotterdam-Rijnmond. Nog altijd kan het voorkomen dat inderdaad een auto vanuit Rozenburg of zelfs vanuit Stellendam naar een melding in Spijkenisse moet, waarbij de dienders dan ook nog wel eens veel moeite hebben met het vinden van de juiste straat. Dat is natuurlijk onacceptabel. De politie moet nationaal worden en ingedeeld in kleine, plaatsgebonden eenheden die zeer snel ter plekke kunnen zijn en dag en nacht bereikbaar zijn. Verder zal het gezag van de overheid en politie weer van onderaf aan opgebouwd worden. Wat in 20 jaar is afgebroken bouw je niet zomaar weer even op
Citeer
 
 
+2 #12 Karin van Dijk 18-08-2010 17:03
Chill-hokje op het veld?
Ja, dat zou kunnen werken. Toch beschutting tegen regen en wind en ver genoeg van de huizen vandaan om er geen last van te hebben. Zou dit het ei van Columbus zijn?

Na vele meldingen van deze overlast heb ik begrepen dat er weinig tot niets aan wordt gedaan en je het maar moet pikken!

Karin van Dijk


DEEL 3
Citeer
 
 
+2 #11 Karin van Dijk 18-08-2010 17:03
Dit gaat gepaard met veel herrie, dus overlast. Dat varieert van muziek en hard schreeuwen tot blowen onder mijn raam. Dit is in de zomer zeer storend omdat ik dan mijn ramen aan de voorkant dicht moet doen vanwege het lawaai en de stank van de joints in de slaapkamer aan de voorkant. Om nog maar niet over de volgende ochtend te spreken, want dan ligt de vloer bezaait met lege bierflessen/blijkjes, complete pakketten van Mc Donalds en lege zakjes van de marihuana etc.

Dan komt bij mij de volgende vraag op: Moet ik nu vragen om een 3e camera? Ja, zeg ik, als ik geen last meer wil hebben van deze jongeren. Nee zeg ik, als ik niet wil dat anderen die weer verderop wonen er dan last van gaan krijgen.
Wat is dán de oplossing?

Meer politie?
Nee, want die komen niet meer voor overlast, als er uberhaubt een wagen op het eiland vrij is. (Bij vorige melding burenruzie, moest er een wagen uit Rozenburg komen) Er werd mij beloofd dat ik zou worden gebeld door de wijkagent i.v.m. de overlast. Zit nu al weken te wachten totdat ik word teruggebeld door de wijkagent.

Meer camera's?
Nee, te duur en het probleem verschuift dan verder de wijk in.

Praten met die jongeren?
Nee, dat werkt niet meer. Vaak genoeg gedaan, ook om 3 uur in de nacht. Ja mevrouw, goed mevrouw en ondertussen gaan we lekker verder met feestvieren voor mijn deur.

2 GOA's?
Nee, hier moet ik smakelijk om lachen! Deze mensen zullen best capabel zijn voor een wijkronde, maar niet voor dit soort groepen welke tot diep in de nacht staan op de Zuidakker. Daarbij komt, krijg ik het idee, dat deze mensen niet later dan tot 22.00 uur op straat lopen. In ieder geval niet op de Zuidakker. Ook al zouden deze mensen tot laat in de avond buiten zijn, stralen deze mensen geen gezag uit.

DEEL 2
Citeer
 
 
+2 #10 Karin van Dijk 18-08-2010 17:01
Wij wonen in dát deel van "de Akkers" waar die camera's staan en wel op de Zuidakker.

Omdat deze dus niet altijd aanstaan en de banden niet altijd worden bekeken, (Dit verteld aan mij door Politie Spijkenisse tijdens een telefoongesprek ) wekt dit inderdaad schijnveilighei d, althans dat is mijn beleving en ik denk bij vele anderen in dit deel van "de Akkers" ook.
De overlast schuift op tot dáár waar de camera niet meer beelden kan opnemen.

Nu hebben wij voor de deur een mooi trapveldje. Helaas wordt daar alleen overdag gebruik van gemaakt door de jongeren. In de avonden wordt dit veld niet meer gebruikt door hen. Beschutting zoeken tegen regen en wind doet men tegenwoordig naast mijn voordeur.

DEEL 1
Citeer
 
 
#9 Mario Guagliardo 18-08-2010 12:24
Beste Bert S.

(erg crimineel een achternaam weergegeven met één letter)

De keus om naar een andere site te gaan, gaat uw gang, dit is een gratis dienst die wij u aanbieden. Maar wat verwacht u van ons? Dat wij berichten plaatsen zonder te checken? Dat wij u gegevens voor schotelen zonder dat er gekeken wordt of het klopt?

Als er door de gemeente gekopt wordt dat er daling is en in het zelfde persbericht dit door dezelfde gemeente al wordt weerlegd, dan gaan wij daar achteraan.

Bewust heb ik dit als opinie geschreven, en niet als nieuws-artikel. U mag er daar zelf uw conclusie uit trekken. En of u het eens bent met mijn mening, dat laat ik aan u over.
Citeer
 
 
+3 #8 annette 18-08-2010 10:56
Bert, wees blij dat je hier zelf je mening mag geven en van anderen kennis kunt nemen. Zo zie je de dingen van alle kanten.

Spijkenisse is een fijne stad, maar als ik op campings en vertel dat ik uit Spijkenisse kom dan wordt er toch gekeken of zelfs gevraagd, is dat nou fijn wonen? We lezen nogal eens in de krant...

En inderdaad, hoe vaak lees je b.v dat iemand uit Delft of Stavoren enz ergens bij betrokken is ten opzichte van iemand uit Spijkenisse? We komen best regelmatig ongunstig in het nieuws, al dan niet onterecht of terecht.

En dan kun je wel mooie dingen bouwen, maar daarmee wordt de kloof tussen de gegoede burger en Jan met de pet alleen groter. De gegoeden zitten straks in de villawijken, dure flats, maar Jan met de pet zit met figuren als 's avonds rond de metro in de Akkerhof rondhangen.
Wil je Spijkenisse goed op de kaart zetten, dan zou dat moeten zijn met veiligheid. Ja, en als het niet anders kan met veel camera's, politie zichtbaar. Niet alleen op die akkerhof, maar ook de wijken erom heen waar naar uitgeweken wordt.

Toch mooi dat ik dit zomaar mag schrijven, Bert? Niemand hoeft het met mij eens te zijn, maar ik zie wat ik zie.
Citeer
 

Jouw Commentaar Opinie

Advertenties

banner-hm
dis-promo

Opinie en brieven

Artikelen en brieven kunt u sturen naar de redactie. Vermeld hierbij behalve uw naam ook uw adres, telefoonnummer en e-mailadres.

De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Anonieme bijdragen en brieven worden niet geplaatst. Alleen op verzoek is anonieme publicatie mogelijk.

Inzending geeft de redactie het recht het artikel in gedrukte, elektronische en/of enige andere vorm vast te leggen, te vermenigvuldigen dan wel openbaar te maken onder meer via databanken, via het netwerk van VP Info en haar partners en daarop toegankelijke andere digitale netwerken, door telecommunicatie, op diskette,  en/of CD-Rom/DVD. Overigens blijven de auteursrechten op die artikelen volledig bij de auteurs berusten.

De Opiniepagina is een podium voor discussie. Bijdragen worden geacht op persoonlijke titel te zijn geschreven.

Meest gelezen

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com

Ads by Google

Opinie

 

De koek is op

De koek is op, we gaan stoppen. Geen grapje, maar bloedserieus zijn we nu. De tijd dat wij bij iedere sirene naar onze meldschermen keken wat er aan de hand was ligt al een tijdje achter ons. Kleine en grote zaken in de diverse gemeenten op het eiland vergeten we vanaf nu.

 

Kolom van Gaathard: Wordfreud

Hallooowwww vrienden. Hier een ekstra kolom van jullie geliefde altijd goedlachse wethouder. Ik zie dat er wat ophef is over mijn communicatie met mijn vrouw. Het moet niet gekker worden. Mag ik niet eens meer met mijn snoezepoesje het hebben over mijn kind? En dat terwijl ik daarvoor Wordfreud gebruik.

 

NietEurobrug wordt aangepakt (update VIDEO)

Mari-Anne Saleswife uit Spijkenisse is blij met de aanpassingen die de NietEurobrug momenteel ondergaat. "Wat zeiken mensen in een scootmobiel en met rollators wel niet. Je moet een beetje moeite doen om een brug over te kunnen. Al dat gezeik van die andere scootmobielbezitters over drempels, ongelijke vloeren enz is niet aan haar besteed, Ik vind dat gehobbel best lekker, mijn vibrator trilt minder, dus voor genot ga ik naar die brug toe!"

 

De Kolom van JG Gaathard: Pandjes kopen doe je zo

Hallowww vrienden, Ja ik ben erg vereert dat ik een kolom mag schreiven op deze website. Wordt zo onderhand een dagtaak al dat schreiven in de diverse media waarin wij als ONS Gemeente een beetje belang in hebben. Maar goed, vrienden, ik schreif dus vanaf nu regelmatig voor VPinfo.nl.

VP info Login



VPinfo Online

Geen