Real-time parkeren in Spijkenisse

realtime-parkerenSinds een week wordt de parkeertijd in Spijkenisse afgerekend eenheden van 4 minuten, in plaats van de 60 minuten waarin voorheen werd afgerekend.

Eén eenheid van 4 minuten kost nu 10 cent, waar je voorheen €1,20 betaalde voor de 60 minuten.

Bij het invoeren is de prijs per uur dus met 30 cent verhoogd, dit om de inkomsten voor de gemeente (die gezegd worden kostendekkend te zijn) op hetzelfde niveau te houden.

Per saldo verandert er voor de totale groep mensen die in Spijkenisse gebruik maakt van een parkeergarage dus helemaal niets. Immers, als de inkomsten voor de gemeente gelijk zijn, moeten de uitgaven voor de gehele groep dat ook zijn.

Op de vraag wat het voor de individuele parkeerder betekent, doen er nogal wat verhalen de ronde. Belangrijkste vraag: "is het nou echt goedkoper?"

Nu ben ik toevallig in het bezit van al mijn parkeernota's sinds mei 2010 (op verzoek van de Belastingdienst, zo'n verzamelaar ben ik normaal ook niet), dus heb ik ze eens op een rijtje gezet.

Ik blijk niet overdreven veel gebruik te maken van de parkeergarages in Spijkenisse. Van mei 2010 tot en met oktober 2011 ben ik in totaal 32x binnen geweest. Daarvan waren er 3x uitgesproken lang: bijna tot ruim 2 uur.

In totaal heeft mijn auto 1766 minuten van de gastvrijheid van de gemeente genoten, een gemiddelde bezoek bedroeg 54 minuten en als ik de 3 lange parkeermomenten niet meereken, 46 minuten. De gemiddelde afwijking lag in beide situaties rond de 20 minuten. Je kunt dus wel stellen dat ik een grillige parkeerder ben. Of ik daarmee ook een gemiddelde parkeerder ben, weet ik niet.

Maar nu het definitieve oordeel. Is het real-time parkeren zoals in Spijkenisse is ingevoerd, voor deze grillige parkeerder een voordeel of een nadeel?

Het is overtuigend een voordeel. Bij het "oude parkeren" had mijn parkeergedrag me € 54,00 gekost, bij het "real-time parkeren" zakt die prijs naar € 45,20.

Peter Stroo

(De spreadsheet met de berekeningen is voor sceptici bij mij opvraagbaar)



 

Reacties  

 
#18 Wil den Boer 13-11-2011 11:00
Nou kijk ik nooit op mijn horloge als ik de parkeergarage in rij, maar het kwam regelmatig voor dat ik 2 uur moest afrekenen voor een wandelingetje van iets meer dan 1 uur. Gisteren voor het eerst sinds de nieuwe berekening naar het dorp geweest en geparkeerd in de stadhuisgarage. Afrekenen € 0,70. Geweldig.
Citeer
 
 
#17 leendert 05-11-2011 09:59
Pepijn zei:
terence zei:
Correctie: Je bent alleen duurder uit als je altijd tussen de 44 en de 60 minuten, tussen de 96 en 120 minuten of tussen de 164 en 180 minuten geparkeerd staat. Alles wat er buiten valt, ben je goedkoper dan voorheen.

Knappe jongen hoor continu op je klokje kijken als je door het centrum loopt... goedkoper parkeren goedkoper parkeren goedkoper parkeren shit een minuut te laat nu moet je nog 3 kwartier in t centrum blijven om weer goedkoper uit te zijn :-*

Maar je hebt een geluk alle klokken lopen 1 uur voor de komende 4 maanden. hoezo daadkrachtige gemeente. :lol:
Citeer
 
 
#16 Pepijn 05-11-2011 00:57
terence zei:
Correctie: Je bent alleen duurder uit als je altijd tussen de 44 en de 60 minuten, tussen de 96 en 120 minuten of tussen de 164 en 180 minuten geparkeerd staat. Alles wat er buiten valt, ben je goedkoper dan voorheen.

Knappe jongen hoor continu op je klokje kijken als je door het centrum loopt... goedkoper parkeren goedkoper parkeren goedkoper parkeren shit een minuut te laat nu moet je nog 3 kwartier in t centrum blijven om weer goedkoper uit te zijn :-*
Citeer
 
 
#15 terence 05-11-2011 00:22
terence zei:
Dat gaat alleen op als je altijd tussen de 44 en 96 minuten in de garage staat, maar dat gaat je realistisch gezien niet lukken als je een gemiddelde 54 minuten hebt (dat zou betekenen dat je verschil om de 54 heen nooit meer dan 10 minuten lager is, als je al 1x 11 minuten korter staat, of 1x langer dan 96 minuten, ben je al goedkoper uit.

Correctie: Je bent alleen duurder uit als je altijd tussen de 44 en de 60 minuten, tussen de 96 en 120 minuten of tussen de 164 en 180 minuten geparkeerd staat. Alles wat er buiten valt, ben je goedkoper dan voorheen.
Citeer
 
 
#14 terence 05-11-2011 00:18
Pepijn zei:
terence zei:
Dus mijn berekening klopt niet? Of kan jij niet rekenen? Als je 1x 54 minuten parkeert, dan ben je duurder uit ja. Als je realistisch nadenkt en de tijden uit mijn voorbeeld aanhoudt (niemand parkeert altijd precies 54 minuten), ben je goedkoper uit. Geef mij anders eens een lijstje van het aantal minuten dat jij per keer daar gestaan hebt..


Ik zeg helemaal niet dat jouw berekening niet klopt! Ik zeg alleen dat als je gemiddeld 54 minuten parkeert je gemiddeld duurder uit bent tenzij je vaker 62 minuten parkeert. Je kunt duizend schema's opstellen maar je maakt mij niet wijs dat je volgens schema parkeert.

Dus de ene keer ben je goedkoper uit en de andere keer duurder maar als je gemiddeld 54 minuten parkeert dus de ene keer 50 minuten en de andere keer 60 ben je gemiddeld duurder uit

Dat gaat alleen op als je altijd tussen de 44 en 96 minuten in de garage staat, maar dat gaat je realistisch gezien niet lukken als je een gemiddelde 54 minuten hebt (dat zou betekenen dat je verschil om de 54 heen nooit meer dan 10 minuten lager is, als je al 1x 11 minuten korter staat, of 1x langer dan 96 minuten, ben je al goedkoper uit.
Citeer
 
 
#13 Pepijn 04-11-2011 20:29
terence zei:
Dus mijn berekening klopt niet? Of kan jij niet rekenen? Als je 1x 54 minuten parkeert, dan ben je duurder uit ja. Als je realistisch nadenkt en de tijden uit mijn voorbeeld aanhoudt (niemand parkeert altijd precies 54 minuten), ben je goedkoper uit. Geef mij anders eens een lijstje van het aantal minuten dat jij per keer daar gestaan hebt..


Ik zeg helemaal niet dat jouw berekening niet klopt! Ik zeg alleen dat als je gemiddeld 54 minuten parkeert je gemiddeld duurder uit bent tenzij je vaker 62 minuten parkeert. Je kunt duizend schema's opstellen maar je maakt mij niet wijs dat je volgens schema parkeert.

Dus de ene keer ben je goedkoper uit en de andere keer duurder maar als je gemiddeld 54 minuten parkeert dus de ene keer 50 minuten en de andere keer 60 ben je gemiddeld duurder uit
Citeer
 
 
#12 terence 04-11-2011 19:52
Pepijn zei:
terence zei:
Pepijn zei:
Het kan aan mij liggen...

Als je gemiddeld 54 minuten parkeert en het koste eerst 1,20 per 60 minuten was je eerst steeds 1,20 kwijt
Als je nu 54 minuten parkeert betaal je 1,50

De berekening van Wethouder lachebek in de Botlek gaat ook uit van het meest gunstige resultaat.

Bij 54 minuten parkeert ben je nu € 1,40 kwijt, maar dat terzijde


Als je gemiddeld 54 minuten parkeert ben je gemiddeld duurder uit dan de oude situatie. Maar nu komt het: de gemeente heeft het parkeertarief al jaren niet aangepast dus inderdaad als je de tarieven gaat vergelijken zijn we gewoon goedkoop uit. Toch ben ik nog steeds van mening dat je het nog aantrekkelijk zou kunnen maken door bijvoorbeeld bij iedere besteding van 10,- 0,10 cent korting te geven op het parkeren. Zo betalen de winkeliers het parkeren van hun klanten. En zorgen ze zo dat mensen net dat beetje extra uitgeven om gratis te kunnen parkeren

Dus mijn berekening klopt niet? Of kan jij niet rekenen? Als je 1x 54 minuten parkeert, dan ben je duurder uit ja. Als je realistisch nadenkt en de tijden uit mijn voorbeeld aanhoudt (niemand parkeert altijd precies 54 minuten), ben je goedkoper uit. Geef mij anders eens een lijstje van het aantal minuten dat jij per keer daar gestaan hebt..
Citeer
 
 
#11 freek franken 04-11-2011 19:46
en wanneer komt er een fatsoenlijk parkeerbeleid voor mensen met een invalidenparkee rkaart?
Ik wacht op de dag dat 'wij' in Spijkenisse extra moeten gaan betalen voor parkeren
Citeer
 
 
#10 Pepijn 04-11-2011 11:12
terence zei:
Bij 54 minuten parkeert ben je nu € 1,40 kwijt, maar dat terzijde.


Als je gemiddeld 54 minuten parkeert ben je gemiddeld duurder uit dan de oude situatie. Maar nu komt het: de gemeente heeft het parkeertarief al jaren niet aangepast dus inderdaad als je de tarieven gaat vergelijken zijn we gewoon goedkoop uit. Toch ben ik nog steeds van mening dat je het nog aantrekkelijk zou kunnen maken door bijvoorbeeld bij iedere besteding van 10,- 0,10 cent korting te geven op het parkeren. Zo betalen de winkeliers het parkeren van hun klanten. En zorgen ze zo dat mensen net dat beetje extra uitgeven om gratis te kunnen parkeren
Citeer
 
 
#9 terence 03-11-2011 22:08
Pepijn zei:
Het kan aan mij liggen...

Als je gemiddeld 54 minuten parkeert en het koste eerst 1,20 per 60 minuten was je eerst steeds 1,20 kwijt
Als je nu 54 minuten parkeert betaal je 1,50

De berekening van Wethouder lachebek in de Botlek gaat ook uit van het meest gunstige resultaat.

Bij 54 minuten parkeert ben je nu € 1,40 kwijt, maar dat terzijde.

Hierin zie je met een gemiddelde van 54 minuten wel degelijk goedkoper uit kan zijn:
Citeer
 
 
#8 leendert 03-11-2011 21:31
Wel Admin .
Lekker stevig het taal gebruik,moet kunnen!!!! :lol:
Citeer
 
 
#7 Pepijn 03-11-2011 18:10
Michel Johannes van der Sluijs zei:
Peter Stroo is een beetje een azijnzeiker, weet je waarom je goedkoper uit was vroeger? Omdat je als een wezeloos op je horloge zat te kijken of je wel precies binnen het uur bleef..


Ten eerste is het niet aan jou om te bepalen waar mensen hun geld aan uitgeven. Ik vind betaald parkeren sowieso idioterie we betalen genoeg belastingen zou je zeggen.

Peter houdt een heel positief verhaal over het nieuwe parkeertarief en dan noem je hem een azijnpisser? Volgens mij heb je net flink azijn staan zeiken..

Peter zou je mij die overzichten willen sturen? Ben benieuwd waar ik fout ga met mijn berekening. Alvast dank!
Citeer
 
 
#6 Peter Stroo 03-11-2011 08:46
Michel Johannes van der Sluijs zei:
Peter Stroo is een beetje een azijnzeiker, weet je waarom je goedkoper uit was vroeger? Omdat je als een wezeloos op je horloge zat te kijken of je wel precies binnen het uur bleef..


Ehhhh, als je goed leest zie je dat ik juist zeg dat het NU -in ieder geval voor mij- goedkoper is. Dus dat ik een azijnzeiker zou zijn begrijp ik niet helemaal.
Citeer
 
 
#5 Orko 03-11-2011 08:34
Al zou je de prijzen verdubbelen dan nog is het parkeertarief erg schappelijk als je dat met andere steden vergelijkt (en dan niet Hellevoet of Hoogvliet). En het mooie is, iedereen die loopt te klagen en te zoeken naar een gratis plekje geeft zomaar bv €100,- euro uit voor nieuwe schoenen, maar €1,50 om te parkeren IN het centrum is te duur...
Realtime parkeren is erg netjes, zeker als je net iets langer dan een uurtje staat geparkeerd of heel even iets moet ophalen.

Overigens ga ik 9 van de 10 keer met de fiets....
En zet ik hem naast de Supercoop in de gratis fietsgarage!!

Peter Stroo is een beetje een azijnzeiker, weet je waarom je goedkoper uit was vroeger? Omdat je als een wezeloos op je horloge zat te kijken of je wel precies binnen het uur bleef..
Citeer
 
 
#4 Pepijn 02-11-2011 22:16
terence zei:
Nog even voor de duidelijkheid, als je nu korter dan 48 minuten in de garage staat, ben je goedkoper uit dan in de oude situatie..



http://www.spijkenisse.nl/web/Bewoners/Actueel/artikel/Parkeertarieven.htm

Na het tweede uur betekend toch na twee uur gaat u minder betalen en niet na 1 uur? En had begrepen dat het eerste uur sowieso altijd 1,50 betaald moest worden maar blijkbaar is dat niet zo?
Citeer
 
 
#3 terence 02-11-2011 21:59
Nog even voor de duidelijkheid, als je nu korter dan 48 minuten in de garage staat, ben je goedkoper uit dan in de oude situatie..
Citeer
 
 
#2 terence 02-11-2011 21:33
Pepijn zei:
Het kan aan mij liggen...

Als je gemiddeld 54 minuten parkeert en het koste eerst 1,20 per 60 minuten was je eerst steeds 1,20 kwijt
Als je nu 54 minuten parkeert betaal je 1,50

De berekening van Wethouder lachebek in de Botlek gaat ook uit van het meest gunstige resultaat.

Klopt, en als je 10 minuten staat ben je in plaats van 1,20 nu 30 cent kwijt. Het is het een of het ander, doe mij maar real-time.
Citeer
 
 
#1 Pepijn 02-11-2011 20:49
Het kan aan mij liggen...

Als je gemiddeld 54 minuten parkeert en het koste eerst 1,20 per 60 minuten was je eerst steeds 1,20 kwijt
Als je nu 54 minuten parkeert betaal je 1,50

De berekening van Wethouder lachebek in de Botlek gaat ook uit van het meest gunstige resultaat.
Citeer
 

Jouw Commentaar Opinie

Advertenties

banner-hm
dis-promo

Opinie en brieven

Artikelen en brieven kunt u sturen naar de redactie. Vermeld hierbij behalve uw naam ook uw adres, telefoonnummer en e-mailadres.

De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Anonieme bijdragen en brieven worden niet geplaatst. Alleen op verzoek is anonieme publicatie mogelijk.

Inzending geeft de redactie het recht het artikel in gedrukte, elektronische en/of enige andere vorm vast te leggen, te vermenigvuldigen dan wel openbaar te maken onder meer via databanken, via het netwerk van VP Info en haar partners en daarop toegankelijke andere digitale netwerken, door telecommunicatie, op diskette,  en/of CD-Rom/DVD. Overigens blijven de auteursrechten op die artikelen volledig bij de auteurs berusten.

De Opiniepagina is een podium voor discussie. Bijdragen worden geacht op persoonlijke titel te zijn geschreven.

Meest gelezen

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com

Opinie

 

Het was een beetje dom

Om de liquidatie van de GGD Zuidhollandse Eilanden snel te laten plaatsvinden heeft de gemeente Spijkenisse het nodig geacht over te gaan tot de aankoop van het GGD-pand te Spijkenisse. Met de aankoop was een totaal bedrag gemoeid van ca. € 2,1 miljoen.

 

De koek is op

De koek is op, we gaan stoppen. Geen grapje, maar bloedserieus zijn we nu. De tijd dat wij bij iedere sirene naar onze meldschermen keken wat er aan de hand was ligt al een tijdje achter ons. Kleine en grote zaken in de diverse gemeenten op het eiland vergeten we vanaf nu.

 

Kolom van Gaathard: Wordfreud

Hallooowwww vrienden. Hier een ekstra kolom van jullie geliefde altijd goedlachse wethouder. Ik zie dat er wat ophef is over mijn communicatie met mijn vrouw. Het moet niet gekker worden. Mag ik niet eens meer met mijn snoezepoesje het hebben over mijn kind? En dat terwijl ik daarvoor Wordfreud gebruik.

 

NietEurobrug wordt aangepakt (update VIDEO)

Mari-Anne Saleswife uit Spijkenisse is blij met de aanpassingen die de NietEurobrug momenteel ondergaat. "Wat zeiken mensen in een scootmobiel en met rollators wel niet. Je moet een beetje moeite doen om een brug over te kunnen. Al dat gezeik van die andere scootmobielbezitters over drempels, ongelijke vloeren enz is niet aan haar besteed, Ik vind dat gehobbel best lekker, mijn vibrator trilt minder, dus voor genot ga ik naar die brug toe!"