De haalbare snelweg: "De digitale A4-Zuid"

glasvezel1Iedere partij praat tijdens de verkiezingen over de A4-Zuid. Voorstanders willen dat vandaag nog de schop de grond in gaat, tegenstanders roepen dat het nog wel wat jaren duurt.

Zo’n A4-Zuid gaat nog eeuwen duren. Daar kunnen dus alle partijen over roepen wat ze willen, de besluitvorming hierover gebeurd niet in Spijkenisse maar in Den Haag.

Tijdens de nieuwjaarstoespraak van burgemeester Salet sprak zij over de realisatie van een innovatiecentrum. Positieve bijeffecten zouden zijn dat daar congressen uit voor komen enzovoort. Haar toespraak staat op onze site dus je kan de inhoud tot je nemen.

Nu heeft zo’n innovatiecentrum in mijn ogen weinig effect als je er niet voor zorgt dat er ook een gevoel is, in deze stad, dat wij innovatief zijn. Spijkenisse is een stad met haar eigen problemen maar wij kunnen ook gaan voor eigen oplossingen.

Wat wij in deze stad te weinig promoten is thuiswerken. Waar andere steden al volop bezig zijn met het aanleggen van glasvezel naar de woningen toe, is hier in Spijkenisse geen enkele vooruitgang te waarnemen. In geen enkele bouwverordening staat dit als voorwaarde opgenomen.

Toch zou een echte digitale snelweg voor (meer) werkgelegenheid kunnen zorgen en een (lichte) positieve bijdrage aan de verkeersproblematiek van Spijkenisse. Al zou iedere werknemer, met een kantoorbaan, één dag in de week thuis kunnen werken, dan scheelt dat zo een aantal procenten in verkeersbewegingen.

Thuiswerken is echter nog niet ideaal zolang de snelheid waarmee men gekoppeld zit aan het internet zeer bescheiden is. Gangbare ADSL verbindingen kennen een vrij goede download tot wel 20 Mbps maar de upload is zeer beperkt tot slechts 1 Mbps. Wil je meer snelheid kom je in Spijkenisse uit op UPC die via bestaande coaxkabel in ieder huis binnenkomt. Maar meer uploadsnelheid loopt al gauw flink in de papieren. Vreemd daar een upgrade van een normale verbinding voor UPC slechts de kosten van een nieuw modem bedraagt (€ 50.- volgens de jaargegevens van van UPC). Het meer verbruik aan dataverkeer is amper in de kosten terug te zien.

Meer snelheid (met name upload) is één basisvoorwaarde om thuiswerken te promoten. Om maar eens een voorbeeld te geven. Vanuit mijn huis hou ik de website bij. Naar de webserver moeten dagelijks afbeeldingen en teksten verzonden worden. Ondanks mijn 20-1Mbps verbinding merk ik dat het soms gewoon lang wachten is voor bestanden de deur uit zijn. Zit zoonlief ook nog eens op zijn Xbox, mijn vriendin op haar pc en de andere kinderen op de laptops, dan heb ik het gevoel dat we weer terug zijn in 1990 qua snelheid. Immers hoe meer upload, hoe lager je download.

Nu betreft dit een specifiek voorbeeld vanuit mijzelf maar als ik terug kijk naar mijn vroegere werkzaamheden bij de gemeente Rotterdam, dan zou, ondanks de geboden mogelijkheid vanuit mijn voormalige werkgever, het geen optie zijn geweest om thuis te werken. Ik zou dan te veel “last” hebben van deze “trage” verbinding. Immers alle werkdata zou op en neer vanaf de centrale servers moeten lopen.

Misschien een goed idee voor de partijen om eens aan de gang te gaan met het volgende. Het bevorderen van snel internet voor iedereen. Dit zou op korte termijn gerealiseerd kunnen worden door het centraal inkopen van een bepaalde abonnementsvorm: bijvoorbeeld UPC Fiber 120 maar collectief ingekocht voor circa 25 euro per aansluiting. Om zo iets te bereiken, dient er wel een kritieke massa te zijn qua deelnemers maar ik denk dat dit te realiseren is. Een project dat een looptijd van circa 5 jaar zou moeten beslaan.

UPC zal hier waarschijnlijk in meegaan. Het alternatief is dat Spijkenisse namelijk ook gelijk kan kijken naar Fiber-to-home, iets dat UPC zo lang mogelijk tegen zal willen houden. Uiteindelijk komt Fiber-to-home er toch wel, maar is dat voor alsnog noodzakelijk wanneer coax ook vrijwel het zelfde kan bieden? UPC is aan tafel te krijgen zodra men vreest dat heel Spijkenisse aan het glas wil gaan.

Waarom gaan wij niet voor deze weg? Geef inwoners van Spijkenisse een tool voor thuiswerken, zorg ervoor dat Spijkenisse bekend staat als een digitale stad (ook een vorm van citymarketing). Zorg er voor dat werkgevers zich bewust ervan zijn dat inwoners van Spijkenisse deze faciliteit tot haar beschikking heeft. Laat het een broeinest kunnen zijn van (kleinere) ICT gerelateerde bedrijven. Verlaag de drempel voor iedereen om op internet actief te kunnen zijn zonder geremd te worden door financiële aspecten.

De gemeente hoeft (mede gelet op regels in het kader van concurrentiebeding) niet de leidende partij te zijn, maar zij kan dat wel actief faciliteren door de middelen en de steun ter beschikking te stellen. (denk o.a. aan een stichting waarin dit project wordt onder gebracht).

Deze stichting zou tevens de juridische eigenaar kunnen worden van het aan te leggen glasvezelnetwerk in Spijkenisse, waarmee wij weer een mooie spaarpot creëren voor de toekomst (denk even terug aan de winst die het vroegere coaxnetwerk de stad heeft opgeleverd) maar waarmee tevens een basis wordt gelegd voor een open netwerk waarop meerdere dienstverleners een dienstenpakket kunnen leveren.

En de gemeente kan zelf een goed voorbeeld geven. Laat ambtenaren, die binnen hun werkgebied af en toe thuis kunnen werken, dit daadwerkelijk doen.

En ja, voor de partijen een mooi voorstel, want dit zou het eerste voorstel zijn dat geen enkele partij in zijn plannen heeft staan. Maar laat het dan niet alleen een goed voorstel zijn maar pak het (gezamelijk) daadwerkelijk op. En daar wil ik persoonlijk dan graag aan meewerken.

 

Mario Guagliardo



 

Reacties  

 
#9 leendert 01-12-2011 11:59
Dit speeld in heel Nederland als het om techniek gaat.
Men loopt aardig achter in dit land van het eerste inter net aansluiting van Europa.
Citeer
 
 
#8 Mario Guagliardo 01-12-2011 09:33
@Patrick van Dijk Ik heb aan de hand van dit artikel destijds vanuit ONS een mail gehad dat ze dit een goed idee vonden en er mee aan de gang gingen. NOOIT meer wat van gehoord.

Je hebt het nu over Maaswijk, maar wat denk jij van al die nieuwe wijken? Ook daar zijn geen eisen neergelegd.

En nog als alternatief; Als gemeentebestuur had men met UPC om de tafel kunnen gaan zitten. Om collectief 120/10 in te kopen op Docsis3.... Helaas gemiste kansen.

Terwijl dit soort technieken bijdragen aan een zeer belangrijk doel van deze gemeente, namelijk hogere inkomens naar deze stad krijgen
Citeer
 
 
#7 Patrick van Dijk 30-11-2011 16:32
Jeetje het is nu November 2011, bijna 2 jaar nadat dit artikel is geplaatst en er is nog steeds geen zicht op glasvezel in Spijkenisse. Andere steden als Leusden hebben inmiddels al wel 50 Mbit Synchroon van KPN en geloof me 50 Mbit voor upload is geweldig als je thuis wilt werken (ik werk zelf met een aantal collega's in de ICT).

Wanneer komt Spijkenisse?
Een groot deel van de Maaswijk is inmiddels opnieuw bestraat, er had mooi een kabeltje meegetrokken kunnen worden, maar nee dat zal wel een andere keer gebeuren, kan de straat weer open, snik.
Citeer
 
 
#6 Fred van der Horst 20-02-2010 03:00
Beste mensen, allemaal prachtig die verhalen over de digitale snelweg en zeker nodig , maar dat staat helemaal los van van de mobiliteit van de bewoners van Voorne Putten. Thuiswerken is voor werknemers op de grote kantoren en dan met name in en rondom Rotterdam, misschien voor hen een oplossing maar de vele honderden werknemers die dagelijks naar hun werkplek in de Botlek en Europoort ( woon-werkverkeer ) zijn hier niet mee gebaat. Het openbaarvervoer en de bereikbaarheid van het Europoort en Botlek gebied zou alle aandacht moeten krijgen die het verdiend. Daar los je files mee op. Maasvlakte 2 zit er aan te komen , nog meer verkeer zal dit tot gevolg hebben. Shuttle bussen vanaf Voorne Putten die deze gebieden kunnen bereiken zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn. Juist de slechte bereikbaarheid van deze gebieden zorgt er voor dat vele werknemers in dit gebied voor eigen vervoer kiezen. Er loopt notabene een spoorbaan richting Rozenburg en zelfs verder, zet daar ook personenvervoer per trein op in. Bouw b.v. park en ride plaatsen en stations in dit gebied en vele reizigers zullen kiezen voor deze vorm van vervoer om verder richting Rotterdam te reizen. Daar los je volgens mij files mee op .
Citeer
 
 
+2 #5 M V P 19-02-2010 07:56
Laat ik voorop stellen dat ik de ontwikkeling van een glasvezelnetwer k prima vind. Innoviatie en ontwikkeling moet je nimmer in de weg staan. Of dit zal bijdrage aan het verminderen van de fileproblematie k vraag ik me. Wel zal het bijdragen aan de werkgelegenheid en wellicht toename van de fileproblematie k op de A15 richting Spijkenisse. Grote broer Rotterdam is al aardig op weg met het leggen van een glasvezelnetwer k. We zien daar dat bedrijven juist kiezen voor een lokatie waar een dergelijk netwerk ligt. Gevolg: Werkgelegenheid neemt toe, positieve ontwikkeling gebiedseconomie , maar aan de andere kant parkeer en verkeersdrukte nemen toe. De keuze om al of niet thuis te werken ligt niet aan een glasvezelnetwer k. Ik kan reeds thuiswerken en mijn partner ook. Gaat allemaal prima met de huidige verbindingen. Met dit soort ontwikkelingen spelen andere factoren een rol. Het "controle-syndroom" van de werkgever en de behoefte aan sociale contacten van de werknemer, maar vooral ook de aard van het werk. De innovatie moet vooral in de cultuur omslag worden. Ik kan hier een hele verhandeling over organisatiekund e houden, maar kort gezet schat ik in dat veel bedrijven en daarmee de cultuur de komende jaren gaan veranderen. We zullen naar een grotere adhocratie toe gaan. Meer individuen die los van elkaar opereren en verbonden worden door een gemeen doel, maar op een andere wijze geprikkeld worden dan nu. Ik geeft deze ontwikkeling 10 jaar (de baby-boomers met pensioen). Nu al zijn bedrijven bezig om nauwgezette productienormen voor thuiswerkers te ontwikkelen. En die liggen bij allemaal hoger dan op de werkplek op kantoor. Dus dat is niet direct een prikkel, maar wel realistisch blijkt. Als werkenemers zelf hun tijd in kunnen delen, werken ze efficienter en "verlullen" minder tijd. De prikkel zit 'm dus bijde werkgever en werknemer. Ook de vakbonden lijken niet echt een belang te hebben(zie de gemiddelde cao). Hoe mobiliseer je immers thuiswerkers.
Citeer
 
 
+1 #4 Theo J.M. Op ten Berg 19-02-2010 00:01
Digitale weg ipv van asfalt is ten allen tijde beter (mits dit ontlasting betekent van huidige wegen rond Spijkenisse). In principe (milieu technisch) is het zo wie zo veel beter.
Je zou kunnen zeggen; doen!! en er vanuit gaan dat er steeds meer werk op afstand zal gebeuren (de huidige trend volgend).
Citeer
 
 
#3 annette 18-02-2010 15:59
Mario, ik begrijp dat je het over de digitale snelweg wilt hebben, maar om iemand die de noodzaakt ontkend van de A4 niet realistisch te noemen, vind ik erg kort door de bocht. Die A4 zou op dit moment zeker nodig zijn, maar het getuigt mi van realiteit indien er een mits… aan verbonden is. En zolang ik hoor, dat er ná de aanleg weer gebouwd gaat worden vind ik het water naar de zee dragen.

Bij de digitale snelweg, zie ik veel voordelen en ik denk dat het in sommige gevallen zeker nu al kan. Er kunnen al rapporten ed thuis gemaakt worden en dan bv één keer in de week naar het werk om dingen na te zien en weg te brengen.
Er moet natuurlijk ook meer geïnvesteerd worden in snelheid ed.
Maar ik denk dat het vooral een grote denkomslag van werkgevers en werknemers vereist.
Citeer
 
 
#2 Mario Guagliardo 18-02-2010 15:05
Nee, laten we het niet over de A4Zuid als weg hebben, Noodzakelijk is die toch (hooguit kan je twisten hoe het moet) en wie ontkend dat er meer ontsluiting nodig is, heeft weinig gevoel voor realiteit.

Waar het mij om gaat is om meer oplossingen te vinden die ook bijdragen aan een betere stad. Dus laten we ons hieronder focussen op die digitale snelweg en de normale A4 Zuid even voor wat het is
Citeer
 
 
#1 annette 18-02-2010 14:42
Ja, Mario. Ik ben het met je eens. Thuis werken werkt echt mee aan het verminderen van verkeersbewegin gen.
Nodig is wel goede zelfdiscipline, op tijd op staan ed.
Minder file zou heel mooi zijn en minder verkeer zorgt ook voor minder uitstoot. Win win.

Ik denk ook aan de A4- zuid. Je kunt het op twee manieren bekijken. Je legt die weg aan. Gevolg, Spijkenisse, Hellevoetsluis, Bernisse en Brielle gaan op slag huizen bouwen om mensen te lokken. In no time heb je hetzelfde probleem. Staan we met z'n allen weer in de file dus moet er een weg bijkomen, A5 of zo.

Je kunt ook zeggen, meer thuiswerken, A4 laten voor wat het is, en eindelijk eens leren dat ons eiland niet van elastiek is.
Citeer
 

Jouw Commentaar Opinie

Advertenties

banner-hm
dis-promo

Opinie en brieven

Artikelen en brieven kunt u sturen naar de redactie. Vermeld hierbij behalve uw naam ook uw adres, telefoonnummer en e-mailadres.

De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Anonieme bijdragen en brieven worden niet geplaatst. Alleen op verzoek is anonieme publicatie mogelijk.

Inzending geeft de redactie het recht het artikel in gedrukte, elektronische en/of enige andere vorm vast te leggen, te vermenigvuldigen dan wel openbaar te maken onder meer via databanken, via het netwerk van VP Info en haar partners en daarop toegankelijke andere digitale netwerken, door telecommunicatie, op diskette,  en/of CD-Rom/DVD. Overigens blijven de auteursrechten op die artikelen volledig bij de auteurs berusten.

De Opiniepagina is een podium voor discussie. Bijdragen worden geacht op persoonlijke titel te zijn geschreven.

Meest gelezen

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com

Opinie

 

Het was een beetje dom

Om de liquidatie van de GGD Zuidhollandse Eilanden snel te laten plaatsvinden heeft de gemeente Spijkenisse het nodig geacht over te gaan tot de aankoop van het GGD-pand te Spijkenisse. Met de aankoop was een totaal bedrag gemoeid van ca. € 2,1 miljoen.

 

De koek is op

De koek is op, we gaan stoppen. Geen grapje, maar bloedserieus zijn we nu. De tijd dat wij bij iedere sirene naar onze meldschermen keken wat er aan de hand was ligt al een tijdje achter ons. Kleine en grote zaken in de diverse gemeenten op het eiland vergeten we vanaf nu.

 

Kolom van Gaathard: Wordfreud

Hallooowwww vrienden. Hier een ekstra kolom van jullie geliefde altijd goedlachse wethouder. Ik zie dat er wat ophef is over mijn communicatie met mijn vrouw. Het moet niet gekker worden. Mag ik niet eens meer met mijn snoezepoesje het hebben over mijn kind? En dat terwijl ik daarvoor Wordfreud gebruik.

 

NietEurobrug wordt aangepakt (update VIDEO)

Mari-Anne Saleswife uit Spijkenisse is blij met de aanpassingen die de NietEurobrug momenteel ondergaat. "Wat zeiken mensen in een scootmobiel en met rollators wel niet. Je moet een beetje moeite doen om een brug over te kunnen. Al dat gezeik van die andere scootmobielbezitters over drempels, ongelijke vloeren enz is niet aan haar besteed, Ik vind dat gehobbel best lekker, mijn vibrator trilt minder, dus voor genot ga ik naar die brug toe!"