O.N.S. met 16 zetels weer de grootste / VVD wint zetels

E-mail Afdrukken

gertjan-t-hart-gr2010Na 93% van de stemmen geteld te hebben werd in Spijkenisse de verkiezingsavond afgesloten.

Het resultaat tot nu is ONS 42,45%, PVDA 14,14%, VVD 12,50%, CDA 5,53%, GroenL 3,15%, CU-SGP 3,54%, D66 4,29%, SP 4,82%, TROTS 6,60%, LPF 3,40%.

Morgen zal het definitieve resultaat bekend worden gemaakt maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet veel afwijken.

Met 16 zetels blijft de O.N.S. de grootste partij. "Voor één dag zijn we Duckstad!!" riep lijsttrekker Gert-Jan 't Hart.

VVD Lijsttrekker Christel Mourik: “Dit is een geweldig resultaat! Wij zijn ontzettend blij met het vertrouwen dat de kiezer in de VVD heeft gesteld en zullen het zeker niet beschamen. Een resultaat om trots op te zijn; VVD-stemmers bedankt!

Met een winst van twee zetels is de VVD-Spijkenisse de grootste stijger van deze gemeenteraadsverkiezingen. Namens de VVD-Spijkenisse zullen Christel Mourik, Emanuel Geurts, Bert Veenstra, Dennis Gerits en Alexander Scheek de raadszetels innemen.

De eerste voorspellingen van een te vormen coalitie werden door aanwezigen ook gemaakt aan de hand van deze uitslag: ONS-VVD Met 3 ONS-wethouders en 2 VVD-wethouders.

Inmiddels is het overzicht van aantal stemmen per kandidaat bekend. Deze treft u hier (PDF).

In de loop van de week een uitgebreid videoverslag van deze dag in Spijkenisse.

gr2010gr2010gr2010gr2010gr2010Onze nieuwe aanwinst :)gr2010gr2010gr2010gr2010© Foto's Cok de Coninck / VPinfo.nl Wij danken de gemeente Spijkenisse voor het beschikbaar stellen van de werkplek op het stadhuis.



 

Reacties  

 
0 #20 annette van Grondelle 2010-03-06 13:24
Ja, André, ik ben het met je eens, ik vond het oude centrum ook mooi. Ik vind het nu ook wel mooi, maar kaal. Zullen we vragen of we Zad kine hierheen mogen halen. Stad zonder hart?
Maar probeer te genieten van alle mooie dingen die er (nog)zijn.
ONS heeft prima Public Relations geleverd. 4 keer gefolderd, overal zag je ze. Ze kennen veel mensen.
Veel mensen in Spijkenisse en overal interesseren zich niet voor politiek. Je kunt wel een folder uitdelen, maar weinig mensen lezen dat. Als ze maar een dak boven hun hoofd hebben en eten, dan is het goed. Maar, net als op de TV als je er maar vaak op komt, dan herkennen ze het en dat kiezen ze, al is de reclame op zich niet mooi.
ONS kwam veelvuldig in beeld, en dat geeft de doorslag. Zo werkt PR. De andere partijen zullen komende 4 jaar veelvuldig in het nieuws moeten zien te komen en bv ook zomaar reclame maken, of zoals LPF doet, vandaag naar het streekdierenteh uis en naar andere gelegeheden. Al die kleine partijen steeds één grote folder, iedere keer weer. Dan worden de namen gezien en gaan mensen toch wel de kreten lezen.
Maar het is goed dat er ook mensen zijn, zoals jij, die wél dingen aan de kaak stellen.

De waarheid wordt alleen door de enkeling gezocht, en die breekt met allen die haar onvoldoende liefhebben
Boris Pasternak
 
 
+4 #19 André 2010-03-06 11:38
Ik vond het oude dorp sfeervoller dan het steriele gedoe van nu. Het was pas 20 jaar oud, want toen ik hier in 1985 kwam wonen was alles nét geopend. Het is een onverantwoorde kapitaalverniet iging gebleken. De gebouwen die er stonden hadden simpel een facelift kunnen krijgen voor een fractie van wat nu betaald is. En de sfeer is compleet weg uit het dorp. Het uitplein is een steriele, kale toestand geworden, omringd door eftelingbouwwer ken die totaal geen enkele vorm van sfeer uitstralen. Ook de stadhuispassage is niet meer gezellig. Het vergroten van de winkels heeft ervoor gezorgd dat er een erg smalle doorloop is ontstaan, waar opstoppingen aan de orde van de dag zijn.
Het eveneens peperdure horecadeel van het dorp is overrdag een totaal dode, uitgestorven boel geworden, want alleen in de nacht zijn die panden open.
Bovendien liggen zo ongeveer alle eet en drinkgelegenhed en buiten de looproutes voor het winkelend publiek.
Zelfs de koninginnendagv iering is tegenwoordige een steriele boel. De ondernemers kregen het via ONS voor elkaar om de kinderspelen van het uitplein te weren, omdat ONS-café Merz het hele plein wilde hebben voor terras. De kinderrommelmar kt wordt steeds verder uit het dorp verbannen, omdat de peperdure winkeltjes in het nieuwe deel geen rommelmarkt voor de deur willen. Het gevolg van deze sterilisatie van het dorp is dat de stichting die jarenland de viering voor haar rekening nam gestopt en opgeheven is.
Zo verpest ONS alles wat gezellig en mooi was. Het binnenstadsfest ival, altijd ontzettend gezellig in het openlucht
theater is verbannen naar een modderig buitenveld. Niks meer aan. En nu krijgt ONS nog eens 4 jaar de tijd om voort te gaan met kaalslag en geldverspillng.
 
 
+1 #18 annette van Grondelle 2010-03-06 10:39
Dank je wel, André, voor je duidelijke uitleg.
Ja, ik ben met je eens dat er veel onnodige dingen worden gebouwd, terwijl het oude met een paar ingrepen net zo mooi, zo niet mooier was geweest.
Ik was laatst met iemand naar Rotterdam, het nieuwe Luxor theater geweest. Les Miserables, Ik weet nog hoe die musical was, ik weet nog hoe mooi de parkeerplaats aan het water lag, maar als je mij vraagt hoe zag dat theater eruit zou ik dat niet zo precies kunnen omschrijven, want ik ging voor het stuk en niet het gebouw. Als je maar een prettig stoeltje hebt, een goed uitzicht op het toneel en een gelegeheid om te pauzeren en een toilet, wat heb je dan nog meer nodig? Denkt de gemeente nou echt dat er regelmatig drommen mensen komen om het gebouw te bewonderen?

Precies zoals de PvdA tijdens het debat opmerkte, wat mankeert er aan de heudige Bibliotheek, of het vorige? Mensen komen om te lezen, niet om de hele tijd oh en ah te roepen. Als er nou eeuwenoude boeken lagen, die beschermd moesten worden, ja, dan moet je speciale maatregelen nemen, maar hier toch niet. Boeken worden na een bepaalde tijd verkocht.

André, ze hadden het oude, als het nodig was, kunnen aanpassen, krijg je gebouwen met geschiedenis en het geld inderdaad voor de zorg ed kunnen gebruiken.
Ook die arme molen, zo karakterestiek, trots van Spijkenisse, en nu een gedrocht. Een duur gedrocht. Monster van Loch Maas.
 
 
+2 #17 André 2010-03-06 08:30
ONS heeft de afgelopen jaren vele projecten gestart die de gemeentelijke draagkracht ver te boven gingen. Dat hadden ze kunnen weten, want oa voor het project Elementen hebben vele bouw- en financieel deskundigen gewaarschuwd, maar toch werd het doorgezet met als gevolg een enorm tekort op de grondexploitati e, ten koste van de algemene reserves en armoedepotjes. De bouw van de Boekenberg is gestart zonder welstandscommis sie of inspraakronden, met als gevolg enorme vertraging in de bouw. Daarnaast zullen de Boekenberg en het nieuwe theater veel meer gaan kosten dan begroot en zullen nog jarenlang een terugkerende zeer hoge kostenpost vormen voor de gemeente. Het nieuwe centrum ging de draagkracht ook ver te boven, maar 't Hart had gerekend op winsten op De Elementen, maar door de nodige bodemsaneringen (die men eerst onder het tapijt wilde vegen) ging die winst in rook op. Gevolg : ook het cerntrum leverde enorme verliezen op.
Wat kunnen we nog meer verwachten ? Ik vrees het ergste.
Overigens is er een aardige site van registeraccount ant Verhoef, die de financien van oa Spijkenisse onder de loep neemt en schokkende conclusies trekt :
www.leoverhoef.nl
 
 
0 #16 annette van Grondelle 2010-03-06 06:22
Nee hoor, Fred, ik suggereer niet dat wij een artikel 12 gemeente worden. Ik gaf antwoord aan André, op stukje nr. 10, waarin hij zegt dat Spijkenisse op het randje blanceert van art. 12.
Ik bedoel, dat degene die het veroorzaakt er dan ook maar mee geconfronteerd moet worden en niet een nieuwkomer.

Hoe het met de financién zit, ik heb geen kijkje kunnen nemen in de stadsportemonee . Maar hoorde op de debatten wel de berekeningen van bv D66 en anderen. Als je projecten realiseert terwijl het geld nog niet binnen is, ja, dan kunnen er problemen ontstaan, zeker als er ook nog eens een crisis overheen komt.
 
 
-3 #15 Fred van der Horst 2010-03-06 01:12
Beste mensen, het "stikt " ( helaas ) van de artikel 12 gemeentes in heel Nederland. Deze ontstaan louter door je als gemeente groter te gaan gedragen als dat je werkelijk bent. Dan pakt men projekten aan die eigenlijk " te ver , te hoog " zijn gegrepen om werkelijk gerealiseerd te kunnen worden. Wellicht dat dit ook in de toekomst voor Spijkenisse zal blijken , ik hoop echter van niet op zo'n senario. De komende periode zal het leren. Vele projekten zijn reeds ingang gezet en kunnen niet meer prompt worden stil gezet. Natuurlijk moet een oppositie kritisch wezen en zijn , dat wordt immers verwacht. Maar stel nu dat de plannen van ONS de komende jaren niet haalbaar blijken ? Welke oppositie partij lost dan wel al deze ontstane problemen op ? Als gemeente zijn we nu eenmaal een bepaalde weg ingeslagen en je kunt nu al deze projekten lopen niet halverwege alles terug gaan draaien. Het is dus niet te hopen dat wij een artikel 12 gemeente gaan worden zoals Annette suggereerd want dan is niet enkelt ONS " de klos " maar ook de oppositie en vooral wij inwoners. Want dan mag en kan er werkelijk niets meer gerealiseerd worden de komende jaren.
 
 
+4 #14 NO DUCK2 2010-03-05 21:38
Ik zag ze van het weekend lopen. 10 mannen met zwarte jassen. Met een klein ONS embleem erop. Een enkele droeg een vuilniszak of een vuilnisprikker. Blijkbaar deden ze mee met een opruimactie, maar veel opgeruimd werd er niet.
Ik kreeg koude rillingen, ze deden me ergens aan denken......
 
 
+3 #13 annette van Grondelle 2010-03-05 10:36
André, ik heb wat bv. betreft een bijzondere bomenlijst, die de gemeente zegt te hebben, maar aan niemand wil laten zien, de PvdA behoorlijk tegengas zien geven. LPF inderdaad ook. Groenlinks zag ik toch wel vragen stellen.
Ik zag het tijdens de inspreekavonden .
Maar ze stonden/staan tegen een overmacht.
ONS is nog wel steeds groot en VVD heeft iets gewonnen, maar daartegenover zie ik bij de oppositie allerlei mensen die WILLEN en niet van plan zijn zich opzij te laten zetten.
Niet ieder op zich, maar met zijn allen.
Als artikel 12 inderdaad van kracht zou worden, dan is het toch fijn dat zij daar zelf mee geconfronteerd worden. Stel dat jou partij (geen idee wat dat is) de grootste zou zijn en het gebeurd dan, dan is die naam daarmee verbonden en is ONS "onschuldig".
En politiek is helaas toch een soort spel en dan moet je sportief zijn, een felicitatie geven en je eigen wonden likken.

Maar ik begrijp wel je frustratie, je hoort over dingen die niet kloppen en dan toch winnen. Maar al die dingen moeten ook bewezen en... bekend worden.
Gek hoor, spijkenisse weekblad ligt altijd dinsdags op de mat en nu pas NA de verkiezingen. Tja, weer een mislukte kans.
 
 
+6 #12 André 2010-03-05 08:42
Ik bedoel niet dat er NU al kiezersbedrog plaats heeft gevonden ! Ik spreek over het verleden. Maar met ToN, LPF en SP in de raad heb ik goede hoop op een stevige oppositie, die zich nu eens níet met een kluitje in het riet laat sturen. Ook al heeft de oppositie niet meteen de macht om via stemmingen iets gedaan te krijgen, ze kan uiteraard via de media en door het stevig doorvragen over zaken toch heel wat bereiken. Al is het maar het informeren van de burgers en het voorkomen dat zaken onder het tapijt geveegd worden. Op de LPF na is de laatste jaren vrijwel geen oppositie gevoerd. Dat wordt hopelijk nu anders. Nogmaals, vooral het informeren van de burgers is een belangrijke taak van de oppositie !
 
 
+2 #11 Mia Sliwinski 2010-03-05 08:33
Beste André,

het feliciteren van de tegenpartij is niet meer dan fatsoenlijk en een goed gebruik in Nederland. Van verbroedering is op dit moment nog geen sprake, we moeten nog beginnen. Wat Trots betreft: in de oppositie zal zij erop toezien dat afspraken worden nageleefd en er niet buiten de wet wordt gehandeld.

Ik hoop voor de inwoners van Spijkenisse dat de beloftes van ONS nagekomen worden. Dat bezorgt mij persoonlijk wel een dubbel gevoel. Als ONS het goed doet dan zijn de inwoners blij, zoniet, dan zijn de inwoners niet blij. Wiens belang staat voorop? Wat mij betreft dat van de inwoners. Het zou toch uiterst vervelend zijn als we na vier jaar moeten constateren dat er van de beloftes van het ONS niets is terechtgekomen.

Trots zal zich laten zien en horen laat daar geen misverstand over bestaan. Om nu al te constateren dat er kiezersbedrog plaatsvindt is totaal uit de lucht gegrepen!
 
 
+4 #10 andre 2010-03-05 07:55
Slechte verliezer ? Komop zeg ! Ik vind het buitengewoon hypocriet om een partij te feliciteren die de gemeente aan de rand van de artikel-12 status heeft gebracht en bij meerdere incidenten is betrokken die onder het tapijt zijn geveegd !
Opmerkingen als "met zn allen de schouders eronder" etc zijn bespottelijk. Waarom ? Omdat we dat vier jaar geleden ook hoorden en dat hebben we geweten : jaren van kaalslag, oprukkend beton en vrijwel geen enkele oppositie.
Geen enkele reden voor felicitaties of optimisme derhalve.
Als er voor de verkiezingen zo stevig tegen elkaar campagne wordt gevoerd en na de verkiezingen meteen weer verbroedering plaats vindt, dan maakt het dus geen ene bal uit op wie je stemt. Over kiezersbedrog gesproken ! Ik ben en blijf er niet blij mee. En de VVD groter ? Das ook niet echt gunstig. De VVD is nog nooit goed geweest voor de gewone burgers. Vooral de minima moeten vrezen voor de komende vier jaren, want iedereen weet hoe de VVD over "onrendabelen", minima, spreekt. Met het groeien van de VVD groeit ook de terugkeer naar de liberale nachtwakerstaat . ONS en VVD zijn alleen goed voor ondernemers en welgestelden ! Het woordje "volkspartij" is de grootste leugen ooit !
 
 
+3 #9 Fred van der Horst 2010-03-04 23:00
Quoting andre:
Jammer dat ONS weer zo groot geworden is. ONS kan verder met het verpesten van de stad en met het verkwisten van belastinggeld. Hopelijk zullen de nieuwe partijen in de raad alles vanaf nu op de voet volgen en iedere misstand uitvoerig aan de kaak stellen en openbaar maken. Die taak verzaakte de zittende oppositie helaas, murw gebeukt door het gelal en gegil van de heer 't Hart en zijn 17 (nu 16) vazallen. Laten we hopen dat het verlies van een zetel een trent is die zich over 4 jaar stevig door gaat zetten. Die taak is weggelegd voor de nieuwe oppositie. Laten ze alle middelen uit de kast halen om die taak met verve te vervullen !


Jammer Andre van zo'n reactie ; je klinkt als een slecht verliezer, ik vind de uitslag helemaal zo gek nog niet, past bij het beeld van wat er momenteel in Spijkenisse speelt. Gezien de uitslag vindt een groot aantal van onze inwoners ( stemmers ) dat ONS " het karwei mag af maken , de komende 4 jaren de puntjes op de " i " . Ook tof de 5 zetels voor de VVD , immers deze partij heeft veel overeenkomsten in hun programma met het ONS programma. In 2014 kunnen wij als inwoners onze conclussies trekken want dan moeten immers alle grote ingang gezette projekten in en rondom het centrum af zijn. En lukt dat niet ; neem dan maar van mij aan dat het ONS tijdperk verleden tijd word als alle beoogde doelstellingen ( beloftes ) niet gehaald zijn. Ik hoop van ganser harte dat dan alle toekomst voorspellingen ( van alle partijen ) voor onze stad een vastere vorm hebben aangenomen en we trots kunnen zijn op onze huidige gemeentenraad.
Voor " de kont tegen de krib gooien " moet je in Den Haag wezen ....daar zitten thans politici elkaar zwart te maken en moeten zich schamen hoe zij zich naar elkaar toe gedragen ... partij - politiek ! Hun gedrag toont aan dat zij geen enkel begrip hebben voor kiezers gedrag. Dit soort taferelen hoop ik toch niet in onze gemeenteraad te gaan mee maken.
 
 
+6 #8 Theo J.M. Op ten Berg 2010-03-04 22:49
Niet om zien in wrok; komende 4 jaar valt er wat te controleren en te werken aan het bewust zijn van de Spijkenissers om na die 4 jaar een andere keuze te willen maken.
Gefeliciteerd ONS, TON en VVD!!
 
 
+5 #7 Sylvia Broekmeulen 2010-03-04 10:25
Vannacht was behoorlijk vermoeid, nu weer fris als een hoentje, allemaal gefeliciteerd met jullie zetels en de komende 4 jaar handen uit de mouwen. Ik reken erop dat we enthousiast voor Spijkenisse aan de slag gaan,. We zijn door de inwoners vóór de inwoners gekozen . Succes allemaal en tot 11 maart
 
 
-1 #6 Pepijn van Delft 2010-03-04 09:30
Goh... In het AD Voorne-Putten van vanmorgen valt te lezen dat Peter Houtman niet genoeg stemmen heeft voor een zetel.. Stond de uitslag van de verkiezingen vooraf al vast dan???
 
 
+1 #5 Mia Sliwinski 2010-03-04 09:29
Ik ga niet kwaken en ik woon níet in Duckstad! ONS, gefeliciteerd. Spijkenisse, gefeliciteerd! Trots is niet bang maar wel zeer strijdbaar. Borst vooruit en gaan met die banaan. De komende vier jaar zal Trots er alles aan doen om haar verkiezingsbelo fte waar te maken.

Trots op Spijkenisse: voor de inwoners, met de inwoners!
 
 
+12 #4 andre 2010-03-04 07:21
Jammer dat ONS weer zo groot geworden is. ONS kan verder met het verpesten van de stad en met het verkwisten van belastinggeld. Hopelijk zullen de nieuwe partijen in de raad alles vanaf nu op de voet volgen en iedere misstand uitvoerig aan de kaak stellen en openbaar maken. Die taak verzaakte de zittende oppositie helaas, murw gebeukt door het gelal en gegil van de heer 't Hart en zijn 17 (nu 16) vazallen. Laten we hopen dat het verlies van een zetel een trent is die zich over 4 jaar stevig door gaat zetten. Die taak is weggelegd voor de nieuwe oppositie. Laten ze alle middelen uit de kast halen om die taak met verve te vervullen !
 
 
-3 #3 Karin van Dijk 2010-03-04 05:13
Quoting Angelique Bolk:
Kwak, kwak, kwak.



Toch gaan wij niet kwak kwak kwak doen,
maar Kwaak kwaak kwaak!!
 
 
-9 #2 Linda Muntz 2010-03-04 02:06
Kijk dat vind ik dan weer leuk van onze Geweldige Jongen. Dat kan HIJ zeggen.. is mijn mening. Ook al vind ik t top dat Arjun weer back in duckstad is.
 
 
-8 #1 Angelique Bolk 2010-03-04 02:00
Kwak, kwak, kwak.
 

Jouw Commentaar Spijkenisse

Advertenties

dis-promo
banner-president
dis-promo
vpmedia-banner-300

Ads by Google

VP info Login

VPinfo Online

Geen